Czy tekst alternatywny jest czynnikiem rankingowym Google?

Czy tagi alt mogą wpływać na rankingi organiczne w wyszukiwarce Google? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czy tekst alternatywny jest czynnikiem rankingowym. Tekst alternatywny służy do pomocy komputerom w odczytywaniu obrazów. Ale czy tagi alt mogą wpłynąć na Twoje rankingi bezpłatnych wyników wyszukiwania? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czy istnieje jakikolwiek związek między tekstem alternatywnym a ulepszonymi rankingami Google.

Twierdzenie: tekst alternatywny jest czynnikiem rankingowym

Czym jest tekst alternatywny? Tekst alternatywny to atrybut obrazu HTML . Pozwala utworzyć alternatywną wersję tekstową obrazu w przypadku, gdy obraz nie może się załadować lub występuje problem z dostępnością. Ze względu na jego znaczenie dla wyszukiwarki grafiki Google jest uważany za czynnik rankingowy.

Tekst alternatywny jako czynnik rankingowy: dowody

Google podkreśla znaczenie tekstu alternatywnego na wiele sposobów. W przewodniku „Search Engine Optimization Starter Guide ” Centrum wyszukiwania Google podano następujące informacje na temat używania tagów alt:

„…optymalizacja nazw plików obrazów i tekstu alternatywnego ułatwia projektom wyszukiwania grafiki, takim jak Grafika Google, lepsze zrozumienie Twoich obrazów”.

W dokumentacji Zaawansowanego SEO Centrum wyszukiwarki Google znajdziesz stronę ze sprawdzonymi metodami dotyczącymi obrazów. W sekcji o tekście alternatywnym Google omawia użycie tekstu alternatywnego. „Google używa tekstu alternatywnego wraz z algorytmami wizji komputerowej i zawartości strony, aby zrozumieć tematykę obrazu. Ponadto tekst alternatywny w obrazach jest przydatny jako tekst zakotwiczenia, jeśli zdecydujesz się użyć obrazu jako łącza”.

Chociaż nie określają, że tekst alternatywny poprawi Twoje rankingi, ostrzegają webmasterów, że niewłaściwe użycie może zaszkodzić Twojej witrynie. „Unikaj wypełniania atrybutów alt słowami kluczowymi (upychanie słów kluczowych), ponieważ powoduje to negatywne wrażenia użytkownika i może spowodować, że Twoja witryna będzie postrzegana jako spam”. Oferują również następujące przykłady dobrego i złego użycia tekstu alternatywnego. W 2020 r. John Mueller, rzecznik wyszukiwarki Google, odpowiedział na pytanie dotyczące tekstu alternatywnego obrazu cytatu podczas godzin pracy Google dla webmasterów. W odpowiedzi mówił o tym, jak Google z niego korzysta:

„W przypadku wyszukiwania to, co dzieje się z atrybutem alt, polega na tym, że używamy go, aby lepiej zrozumieć same obrazy, w szczególności w przypadku wyszukiwania grafiki. Jeśli więc nie interesowało Cię wyszukiwanie grafiki, to z punktu widzenia wyszukiwania nie musisz się martwić tekstem alternatywnym.

Ale jeśli chcesz, aby te obrazy były wyświetlane w wyszukiwarce grafiki, co czasami ma sens, aby pokazać fantazyjne cytaty również w wyszukiwarce grafiki, użycie atrybutu alt jest dobrym sposobem na poinformowanie nas, że to jest na tym obrazie, a my uzyskać dodatkowe informacje z Twojej strony dotyczące tego, jak możemy ocenić tę stronę docelową”.

Moz wspomina o czynnikach rankingowych w odniesieniu do tekstu alternatywnego. Zamiast mówić, że sam tekst alternatywny jest czynnikiem rankingowym, Moz radzi:

„…tekst alternatywny oferuje kolejną możliwość dodania docelowego słowa kluczowego. Ponieważ użycie słów kluczowych na stronie wciąż przyciąga uwagę jako czynnik rankingowy w wyszukiwarkach, w twoim najlepszym interesie jest utworzenie tekstu alternatywnego, który zarówno opisuje obraz, jak i, jeśli to możliwe, zawiera słowo kluczowe lub frazę, na którą kierujesz reklamy”.

W 2021 roku , podczas dyskusji na Twitterze o tym, że tekst ALT ma korzystny wpływ na SEO, Google Developer Martin Splitt powiedział:

„Tak, tekst alternatywny jest również ważny dla SEO!”

Tekst alternatywny jako czynnik rankingowy: nasz werdykt

Nie ma konkretnej wzmianki o tekście alternatywnym jako czynniku rankingowym w wyszukiwarce Google. Oczywiste jest, że jeśli chcesz, aby Twoje obrazy pojawiały się w wynikach wyszukiwania grafiki Google, musisz utworzyć opisowy, niebędący spamem tekst alternatywny. Tak więc, na podstawie komentarzy przedstawicieli Google oraz wszystkich znalezionych przez nas informacji pomocniczych, nazywamy tekst alternatywny potwierdzonym czynnikiem rankingowym Google.